sockergrodan

Direktlänk till inlägg 4 februari 2011

Dagen D- Mitt Älskade Egypten

Av sockergrodan - 4 februari 2011 15:34

  

 



Det är Kaos! Totalt Kaos! Landet som jag älskar och ligger mig så varmt om hjärtat är i spillror. Människorna går ute på gatan. Affärerna är stängda, arbetsplatserna är igenslagna. Bankerna är igenbommade så det går inte att få tag på pengar! Det finns ingen Mat!

Jag har pratat länge med min före detta man i telefon. Sms går inte fram men det går att ringa! Utegångsförbudet trotsas och folk samlas i stora protesttåg och klungor vilket leder till bråk och oroligheter. Det råder nästintill undantagstillstånd.

Min man bor för tillfället i Alexandria vilket är en av de större städerna i Egypten men där är läget dock lite lugnare. Men man lämnar inte kvarteret där man bor för risken att bli dödad om man söker sig utåt är så pass stor.

Tyvärr är nyhetsrapporteringen inte riktigt objektiv och vi får inte veta allt som händer utan dom visar bara upproren och det som händer i demonstrationerna!

Läget är så mycket värre än vad som visas utåt!

Jag är så fruktansvärt orolig över min familj och mina älskade vänner. De har så stor plats i mitt hjärta och jag vill bara att de ska ha det bra och få leva i frid!

Och jag kan inte göra något för att hjälpa........


  



Dagen D


Varför händer det här då?

Efter att folket genom protester lyckats tvinga bort Tunisiens president Ben Ali från makten, börjar ungdomar och studenter i Egypten att demonstrera ute på gatorna i Kairo. De kräver att president Hosni Mubarak ska avgå efter 32 år som president. De vill också ha yttrandefrihet samt bättre levnadsvillkor.

Mubarak meddelar att hela regeringen avgår och att en ny ska tillsättas. Men han själv sitter kvar vid makten. 

Den 1 februari så samlades Över en miljon människor på Tahrir-torget i Kairo. Efter åtskilliga timmar av protester meddelade president Hosni Mubarak på tisdagskvällen att han inte ställer upp för omval som president och att han inte planerar att lämna över makten til sin son. Men demonstranterna kräver hans omedelbara avgång, inte en avgång i september, som presidenten själv vill. 


Idag är den så kallade Dagen D!!

Demonstranterna har hela tiden krävt att Mubarak ska avgå i dag och man planerar en mycket stor demonstration efter fredagsbönen. Minst en miljon människor väntas komma till Tahrir-torget. 

Kvällen kommer antagligen att urarta i mer kaos. Mubaraks anhängare, vilka många är utklädda civilpoliser beräknas att gå till attack mot demonstranterna!

Risken är att det blir Blodbad!


 


  



Den muslimska Fredagsbönen


Fredagens middagsbön (jum'ah) är veckans viktigaste gemensamma huvudgudstjänst i moskén och innefattar predikan (khutba). När bönen utförs fungerar en person som böneledare (imam). Fredagsbönen räknas oftast som en plikt för alla vuxna, manliga muslimer. För kvinnorna är det frivilligt.

Bönen utförs i riktning mot profeten Mohammeds hemstad Mekka, som utgör centrum i islams världsbild.

Fredagsbönen nämns i Koranen (sura 62, ayat 9-10) och man konstaterar där att ”när bönen är slut, då kan ni sprida er ut i landet och söka Allahs belöning… Då kan ni blomstra”.


Egypten klarar inte av detta själva. Världens ledare måste gå in hårdare och ställa krav!

Och vi som medmänniskor måste visa vårat stöd. För alla människor har ett lika levnadsvärde.


Jag ber till Gud att min familj och min före detta man får vara trygga och att kaoset kommer att ta slut!

Men jag kan bara säga:

 

Insha'Allah- Om Gud Vill

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sockergrodan - 22 maj 2011 14:13

  www.sverige-senegal.bloggplatsen.se

Av sockergrodan - 22 mars 2011 17:39

Jag kan nästan inte med ord beskriva hur mycket min familj betyder för mig. Mina mostrar, mina kusiner och självklart min mamma är en sådan stor del av mitt hjärta och jag skulle aldrig klara mig utan dom. Vi står varandra overkligt nära allihopa och...

Av sockergrodan - 1 februari 2011 18:59

Vad ska man säga förutom att livet är ganska Underbart!! :)   Dock är jag oerhört lessen över att min Epilepsi gav sig till känna igen! Hade ett riktigt stort Grand Mal anfall i lördags! Jag fick en liten känning sekunden innan men han inte g...

Av sockergrodan - 21 januari 2011 20:37

    Finding Love is like finding one answer to all of your Prayers! ...

Av sockergrodan - 21 januari 2011 01:07

Nu e det dags för en uppdatering! :) Vi har inte hörts på länge och jag saknar faktiskt att skriva! :) Anledningen till pausen va att jag var omgiven av så mycket negativa energier av människor runtomkring mig vilket tryckte ner mig långt i skorna ...

Ovido - Quiz & Flashcards