sockergrodan

Alla inlägg under april 2010

Av sockergrodan - 29 april 2010 21:02

19 skoldagardagar kvar.....sen är jag färdigutbildad kock. Nedräkningen har börjat!!!


Idag var det Ellan Bellan Bolls tur att avsluta utbildningen. Hennes visning gick jättebra och hon höll tiden vid serveringen. Jag är så stolt över henne!


Dagen har gått fort och jag har gjort massor. Dock inte lagat någon mat förutom att jag gjort röror till smörgåstårtor. Dagen har handlat ocm förberedelser och prov.

På fredagar har vi amerikansk frukost så då ser rutinerna lite ändrade ut. Det ska stekas pannkakor (typ 100 st) göras äggröra, bönor mm. Det tar lite längre tid och dessutom skall det göras ett 30-tal baguetter med olika sorters fyllningar. Vi har ungefär 40 minuter på oss. Jag är ju själv så jag har fixat så allt e klart att bara brascha på vid sjutiden. Men jag klarar av att ha många bollar i luften så det blir bra.

Ellan funderade på att komma till frukosten bara för att hon och jag ska få en sista morgon i köket. Vi har ju våran fredagsrutin när vi står på en varsin sidan om spisen rockandes till gamla klassiker, skrattar och dansar! Sjukt kul har vi så jag hoppas hon kommer förbi! :)


Gjorde mitt allra sista teoretiska prov idag. Matlagningskunskap! Det känns som om det blir VG i allafall!. Riktigt skönt är det att vara klar med allt. Nu är det bara Slutprovs"uppsatsen" kvar.... :)


Nästa vecka är det dags för ännu en slutmiddag. Det är röd grupp som ska äta tillsammans med släkt och vänner. De är lite fler än vanligt så jag och Daniel har börjat planera vad vi ska servera. Det är ju som sagt bara jag i varmkök då men vi lyckades stjäla Marie T från kallkök så hon får ta hand om en kycklingrätt i allafall. För min del blir det nog att laga, oxfilé, fläskfilé, röding och veganmat. Det ska bli roligt att köra ut så mycket olika maträtter samtidigt. Riktigt bra träning. Får höra om gästerna har några speciella önskemål oxå. Veganmaten är det som är mest utmaning att laga. Man är ju väldigt begränsad! Ska höra lite med Kiran vad det är hon vill ha! Men det ska bli riktigt roligt. Men Daniel får allt backa upp mig. :) Men jag litar på min förmåga. jag känner att jag blir alltmer säkrare för var dag som går och jag har ett bra tempo a la minute oxå!

Känns som jag träffat riktigt rätt..... :)


Tommy skickade sms i dag och vill att jag ska komma till Nyköping och vara med han några dar! Men jag måste nog tills skolan är slut. Men jag ska se till att första bästa lediga helg viks för det. Ligga i soffan å glo på film, snacka ända in på småtimmarna och bara skratta! Så som i somras när jag bodde hos han i Kumla. Kan sakna den tiden. Speciellt våra långa morgonpromenade till bussen. Då var det att gå upp kvart över fyra på morgonen men det var den bästa tiden på hela dagen. Rensa tankarna i den sköna morgon sommarluften.

Tommy är väldigt speciell men vi förstår varandra. Vi lyssnar och vi stöttar! Fast jag kan vara väldigt överbeskyddande över han och håller allt som oftast inte med om hans tilltåg. På nåt sätt känner jag mig som en storasyster ibland! Trodde faktiskt att vi skulle tappa kontakten när han flyttade för det är sån han är. Det är mest han som ser till att vi hörs och han blir ofta förbannad på mig att jag e så trött och inte svarar i telefon men ändå så accepterar han mig och är med mig på sitt eget lilla vis. Människor har svårt att förstå han. Men jag känner han på ett annat plan. Jag känner den den pojken som finns på insidan som inte många får se. Den sidan är en fin människa. Vi kommer alltid vara varandras Söta Rara Underbara! :) Förhoppningsvis vänner för livet!!


Pratade med John igår om att låna mammas bil nästa helg å åka och handla kläder. Behöver nog lite smakråd den här gången. Vet inte hur jag ska klä mig nu när man gått ner så mycket i vikt. Å så måste jag ju som sagt köpa nya skor och då är John den människa man ska ha med sig för han e en riktig skofjolla med typ 30 par skor hem i hallen! Så jag hoppas att vi kan få ihop lite tid till att åka iväg!

Å John, Jag är glad för din skull! Du vet vad jag menar! :)


Ni vet ju att jag ser mycket fram emot att flytta hem igen. Men varje dag som går slår det mig hhur mycket jag kommer sakna Örebro. Allt är så lättillgängligt här. Staden är vacker och människor här är mer öppna och trevliga! Jag är ute och promenerar mycket nu bara för att supa in den varma vårluften och njuta av omgivningarna. Bearbeta året som gått och allt jag varit med om! Rensa skallen helt enkelt!

Men vem vet, jag kanske kommer tillbaka en vacker dag......


Tycker att den senaste vågen av våldtäkter här i stan är obehagligt. Speciellt eftrsom den senaste skedde här där jag bor! Känns olustigt och läskigt. Roy har sagt åt mig att vara försiktig och inte vara ute själv när det blir mörkt och alltid se till att det är folk runtomkring en. Det känns faktiskt ganska skönt att man har Roy här hemma som är polis. Det känns betryggande på nåt sätt! Ska inte gnälla på att han tar mitt toapapper någe mer. Han gör ju så mycket annat bra för andra människor. Det gäller att tänka ett steg längre och inte hänga upp sig på småsaker!


Nu måste jag gå och hänga tvätt eftersom jag åker till Strängnäs direkt efter skolan i morgon. Stryka mina kockkläder så man ser representativ ut. Får bara inte glömma skorna i skolan i morgon bara!

Men först lite Law & Order SVU, ni vet min besatthet! ;)



A, jag saknar dig så fruktansvärt mycket. Jag vill vrida tillbaka klockan! :(



Pussiluss å sussa sött


 

" I held you as we were shooting through the atmosphere, around us everything dissapered. We were flying, our hearts was taking over. The world was flashing by!"

Av sockergrodan - 28 april 2010 22:38

Har inte så mycket att förtella idag!

Har suttit med ett recept nästan hela dagen så så mycket kul har det inte hänt.


Har fått agera förste smakare till Ellan och Jana. De lagar mat till sin slutvisning så dom springer med skedar och tallrikar genom skolan och stoppar i munnen på mig. Jag klagar ju inte precis för det e ju så smarrigt.


Gick och solade efter skolan. Skönt å slappna av lite i solariet och rensa tankarna.


Annars känner jag mig lugn och harmonisk. Börjar hitta tillbaka till mig själv igen. Den här Annamaria gillar jag :) Välkommen tebax!!


Ser fram emot helgen så i morgon blir det tvätt och packning. Slocknade som ett ljus i soffan liggandes i fosterställning när jag kom hem så det blev inte mycket att göra. Men fasiken så skönt det var :)


Nu ska jag krypa i säng  med min bok! Tänkte att jag skulle ta mig igenom den snart. Har ju faktiskt hållt på å läst den sen julafton!! Är väl kanske lite för ofokuserad... Hahaha


God Natt på er och Puss till alla som jag Älskar gränslöst <3


Pling plong


"Jag snubblar och faller handlöst än en gång"

ESC

Av sockergrodan - 27 april 2010 20:18

Sitter och tittar på inför Eurovision song contest! För dom som känner mig väl vet vilken besatthet jag hyser för detta och svenska melodifestivalen. Det ska mycket till att jag missar detta. Min besatthet har genom åren lett till att jag missat umgänge och resor med mina nära eftersom det inte går att slita mig från tvn. Å jävlar den som snattrar när jag tittar! ESC är årets händelse för mig!  Tyvärr har jag i år inte varit lika insatt eftersom jag har haft fullt upp med skolan. Men jag har lyckats hitta några guldkorn som jag gillar. Är riktigt kluven ang sveriges bidrag med Anna Bergendahl. Jag tror att antingen så blir det topp eller flopp.

Jag hoppas att med det nya formatet i den svenska uttagningen nästa år kan bringa med sig positiva förändringar. Det har ju inte precis varit någon demokrati i den svenska utttagsledningen....!!

Nog gillar jag I morgon är en annan dag med Christer Björkman sjukt mycket men tycker nog att det är dags för han att kliva ner från melodifestivaltronen.....

Jag hoppas att jag får njuta av årets final som sker dagen efter min examen. Vill ju fira min utbildning och Esc ÄR ORDENTLIG FEST FÖR MIG!! I lööööv it!!!

Har planer för den kvällen och jag hoppas att dom kvartstår :)


Har varit riktigt trött idag! Det blev inget slutprovsarbete för det kom gäster i matsalen så jag va tvungen att komma på, förbereda och laga ihop nåt för dom att äta.

Det blev örtmarinerade laxfiléspett med mandelpotatis-och palsternackspuré och limeglacerade gulbetor, sockerärtor, sparris och ärtskott. Det var lite vi tager vad vi haver :) Men gästerna var riktigt nöjda och det e alltid kul :)


Pratade med Dimitra på Tavernan och hon hoppades på att jag kunde komma och jobba redan på fredag för det lär va mycket folk om det blir fint väder. Självklart sa jag ja. Det ger ju både pengar och förhoppningsvis "ta i trä" jobb i sommar!

Jag ska visa den sidan jag är bäst på....Att brascha käk dansandes med ett leende på läpparna! :)


Fick höra idag av folk på skolan att dom är imponerade av mig av att jag kan kombinera smaker på ett bra sätt. Att jag får med allt som sött, salt, syra mm i den mat jag lagar. Det är kul att höra men inget jag tänker på när jag lagar eftersom allt kommer automatiskt när kryddorna flyger ner i kastrullen :)

Det funkar riktigt bra med Daniel. Han vet nog vart han har mig nu känns det som. Det känns som om han verkligen litar på min förmåga och ger mig bra med beröm. Men han har dock varit lite orolig de senaste dagarna över mig för han springer hela tiden och frågar hur jag mår *flinar*

Är glad för hans skull för han har fått jobb. Han e en riktigt bra lärare och tycker att det e synd att Lernia inte ska fortsätta. Men nu får han chans att lära ut till gymnasieelever. Får hoppas de inte kör med han för mycket bara för lite dåligt tålamod kan han dock ha ibland. ;) Men bäst e han ändå :)


Jag gjorde en sak igår som jag blir lite förvirrad över. Undrar om jag bör göra så och vad det egentligen ska vara bra för. Men jag kan inte låta bli. Det är som ett gift i min kropp som vägrar lämna mina vener...!!! :p


Jag glädjs åt det underbara vädret vi har just nu!! Får såna spralliga känslor i kroppen som gör att jag bara vill sjunga och dansa runt! :)

Det väcker upp mycket känslor!! Känslor jag trodde var borta.......


Har dock inga käder för detta väder kom jag på. Måste köpa skor, jacka, kjolar och t-shirtar för annars kommer jag ju dö av värmeslag ganska snart!

Förhoppningsvis ska jag väl jobba nästan hela sommaren å då behöver jag ju mest tänka på rena kockkläder ;)


Jag hade jättemycket jag ville säga idag men allt bara försvann när jag satte mig här :S


Så nu ska jag glutta tv en stund innan det e dags för sängen! Känns som om jag kommer att kunna somna gött ikväll :)


Pling plong


"Jag önskar att jag väntat och inte ställt krav. Ångrar mig djupt"

Av sockergrodan - 27 april 2010 16:49

Jag vill ha en sak! Jag skulle kunna kapa av min högra arm för att få det jag vill ha! Det borde vara mitt!!! Jag tänker banne mig inte ge mig förräns jag får som jag vill!!


Pling plong

Av sockergrodan - 26 april 2010 22:55

Tänkte bara meddela att jag är typ så här Skitglad!! *fniss*


Pling plong <3

Av sockergrodan - 26 april 2010 16:22

Har gått och nynnat på Upp över mina öron hela dagen idag! Har inte den blekaste varför! Men det e ju en gammal goding.....!! :)


Kom med mycket om och men upp ur sängen i morse. Tanken på buss på morgonen får mig bara att vilja dra täcket över huvudet! ;) Fast jag fattar inte att jag är en sån hemsk morgonmänniska. Val av yrke passar väl dock mitt kvällshumör :)

Det hålls koll på mig att jag kommit iväg til skolan i allafall. Du e en gulleplutt ;)

 

Har suttit vid datorn hela dagen sen efter frukosten. Örjan låter mig hålla på med slutprovet hela veckan vilket känns bra skönt. Har hunnit med massor idag! Känner mig riktigt duktig! :)

Men jag hatar ju som sagt receptur. Hur fasiken ska jag veta hur många krm salt och diverse kryddor jag har i. Det gör jag ju efter smak! Får väl hoppas att det jag skriver låter vettigt! Haha..... Fast jag kallas ju inte grodan för intet. Inte mycket vettigt här inte ;)


Det är typ helt Öde på skolan. Ganska skönt men helt skumt! Jag hoppas mina gråa vänner har det bra på praktiken!


Men..... Ellan och Jana kom tebax idag!! Min Ellan Bellan Boll!!! Jävlar vad jag upptäckte att jag saknat henne. Har skrattat hela dan! Blir uppriktigt glad :D

Fast vi va som vanligt i morse vid frukostgörat. Rök i hop som två vildkatter! Tur att vi släpper det direkt å bara skrattar åt våra dumheter!!

Nä Ellan är min källa till skratt rakt ifrån hjärtat!! Det finns bara en Groda och en Boll!!! <3


Är fortfarande trött efter operation men det börjar bli bättre! det e tur att jag får ta det lugnt och återhämta mig! Men jag ska allt kräva in alla mina journaler och göra en anmälan till Hälso och Sjukvårdsnämnden för om dom lyssnat på mig hade det nog inte behövt gå så här långt!!!!!


Vi har fallit tillbaka i gamla vanor! Vet inte riktigt vad som händer och vill nog inte veta det heller! det e kul i allafall. Jävligt roligt! ;)


Jag nöjer mig inte med korta svar! Något e det som e fel och jag vill faktiskt ha en förklaring. Jag e värd mer än så!! Man gör inte såhär!!!


Nu blir det tv en stund sen ska jag plugga lite till! Blir nog rostbröd och thé till middag sen! Har ju massa ost hemma nu! Smaskens :)


"Tiden rinner ifrån mig som sanden i ett timglas. Jag kommer nog åka härifrån med vetskapen att jag förlorade."

 

Pling Plong ;)


Happy Day

Av sockergrodan - 25 april 2010 22:22

Då va helgen slut då! Skola i morgon. Där det lär vara tomt på folk. Men tystnad e alltid skönt :)

Inte all tystnad kanske.... Snuffs saknar din röst.....!!!!!!!


Kanske ska åka utomlands i augusti. Beroende på om jag är ledig eller inte! Det lutar åt Egypten :) Vore kul att komma "hem" igen. Hälsa på alla kompisarna! Känna brisen från Röda Havet i nattluften! :)

Blir det inte Egypten så får det bli nån billig sista minuten nånstans. För jag behöver verkligen komma iväg nänstans. Landa, efter detta turbulenta år! Även fast det har varit så mycket motgångar så kan jag inte annat än att se på året som gått med glädje. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv och jag har mött så mycket underbara människor under denna tid som jag är så tacksam över att de finns i mitt liv! Jag har ju faktiskt haft så sjukt jävla roligt. Å jag har lärt mig så mycket!! Saker jag kommer att bära med mig hela livet :)


Nervositeten inför nästa helg gnager ihjäl mig. Jag vet ju att jag kan. Jag vet att jag är duktig! Måste gå in med den tanken. Men nog fan e man orolig att göra bort sig!! Ska försöka lägga på mig min kaxiga Annamaria attityd så blir det nog bra! Bara positiva tankar!! ;))


Vi börjar falla tillbaka i gamla vanor! Bra? Dåligt? Vet inte....!!! Men det e samma spännande känsla som förut! Man lever bara en gång..... :p


Igår sa nån att jag har ett varmt och stort  hjärta! Jag hoppas verkligen att det är det människor ser hos mig! För det är så jag vill bli sedd!


Nu blir det smärtstillande så man får lite sömn så man orkar va i skolan i morgon. Ska be att få va i köket så lite som möjligt!!

Hoppas bara jag inte försover mig för nu blir det buss i två veckor tyvärr. Kanske inte den bästa tajmingen...!!!


Nu ska jag drömma om kärlek, lycka, värme och vatten! :)


Love Love

Ovido - Quiz & Flashcards