sockergrodan

Alla inlägg under maj 2010

Av sockergrodan - 27 maj 2010 18:22

Nu är jag färdig A la Carte Kock

 

  

 

Nu har det gått ett helt år sen flyttlasset gick till Örebro! Det har varit det bästa året i mitt liv! Jag är så glad över att jag tog beslutet att flytta hit och börja min utbildning! Det har varit så mycket skratt och tårar! Men jag kommer åka härifrån med mycket kärlek, ljus och värme i mitt hjärta!

Jag är så tacksam för allt stöd jag fått av människorna och vännerna här! Ni vet vilka ni är så jag tänker inte nämna några specifika namn! Ni är bäst!!   

 

Min slutvisning gick jättebra och så här i efterhand är jag riktigt nöjd även om jag velat göra lite ändringar på min förrätt och fått in lite färg i min dessert! varmrätten blev kanon och det var den lärarna tyckte var bäst. Bra smak kombinationer och modert och nytänkande upplägg.

Utvärderingen med Daniel kändes bra och vi talade länge om min resa i köket. Han sa att jag är en sån man skulle vilja anställa och att han skulle vilja arbeta med mig. Det tar jag som den största komplimangen. Tänker inte gå in djupgående vad han sa mer men det var positivt och det känns skönt.

Daniel är en underbar lärare och det är han som följt min utveckling och han tycker den bara har gått uppåt. Det har varit många skratt tillsammans med han och jag är glad att just han var den som blev min mentor. Han bestitter så mycket kunskaper och jag hoppas att jag en dag blir lika duktig som han!!

Självklar hyser jag så mycket respekt för mina andra lärare oxå. Suss och Helena är dom som jag haft mest kontakt med efter Daniel. Suss har fått kämpa med mig i varmkök och skrattat åt alla mina misslyckade försök till bakning. Det är bara att konstatera att det är inte min grej! Helena på storkök har jag rockat mycket med och henne kommer jag banne mig sakna massor!!!

det är synd att detta härliga gäng av rödrockare inte får fortsätta att utbilda mer folk from idag!! De e verkligen bäst!! :))

 

Det känns bra konstigt att jag faktiskt inte ska gå till skolan på måndag! Måste väl till arbetsförmedlingen och prata med min handläggare och tacka så mycket för att de gav mig den här chansen! :)

På söndag ska jag jobba på Tavernan. Känns ok men jag ser fram emot nästa vecka när jag börjar i Mariefred! Får hoppas att allt kommer klaffa med bussar och tåg bara! Men det gör det nog! :) Det mesta fixar sig ofta har jag märkt!!

Vill komma i ordning så snabbt som möjligt hemma i Stränkan så jag får lite rutin på tillvaron! Räkningar, flytten katter mm.

 

Jag vill skriva några rader till min Vän Andreas! Tack så mycket för allt du gjort för mig! Allt du stöd du gett mig! Jag är så glad att du klev in i mitt liv. Det finns ingen annan som känner mig som du gör. Du vet precis hur jag funkar och kan läsa av mig bättre an vad jag själv gör! Jag kommer sakna dig så sjukt jävla mycket Min klippa, Min Ängel!!! Alla våra skratt ligger mig varmt om hjärtat. Är stolt över dig för du e så duktig på det du gör. Men du måste sluta vela ;) Lev, Flyg och var Lycklig...... Älskar Dig och kommer sakna våra rutiner och LSD-skratt!! Du är en Underbar Människa. Glöm aldrig det, för det kommer inte jag göra!!!   

 

Skulle velat pratat med Dig Falafel idag! Tycker det är så tråkigt....

:( Så du vet!!!

 

Fick just reda på att en av våra hundar, Bianca avlivades igår! Mamma ville inte säga nåt eftersom jag hade så mycket med skolan idag! Känns riktigt tråkigt! Hon var underbar! Puss Pappa.... Jag vet att det är jobbigt för dig!!! :(

 

Nisse, älsklingsgumman!! Förlåt att jag glömde! Du vet att det inte var medvetet! Love Ya Babe!! :)

 

Nu ska jag städa så jag e klar i morgon bitti! Måste sätta fart för ESC börjar ju om 1 1/2 timma! heja Sverige...!!

 

Pling plong

 

 

"Mama, I´m Coming Home"

 

 

Av sockergrodan - 25 maj 2010 23:08

Tom Dice.... Tävlar för Belgien i ESC i år! Han e så bra med en underbar röst! Jag blir så glad! :)


En riktigt intensiv vecka är det! :) Har inte orkat skriva för jag är helt utmattad! Somnade direkt när jag kom hem idag! Skulle ha packat men det blev det inge av med! Går ju fort men ändå! Det blir att slänga ner allt i kartongerna i morgon och så städning på torsdag! Det fixar jag nog! Jag e ju Bäst ;)


Igår var jag och hjälpte till i ett kök inför kvällens grillning med Martin Olsson och Cajsa Warg. Skala och tournera rotfrukter i tre timmar så jag vill fasiken aldrig se en palsternacka i hela mitt liv igen! Haha... Skolåret började som det slutade! Med Massa Rotfrukter ;)

(kan jag göra rotavdrag för det här året tro???)

Hoppas de njöt av maten ikväll och slapp stå i regn å grilla... Hade gått om jag inte varit så trött! :p


Har börjat förbereda för visningen på torsdag!

Jag ska laga följande från min meny:

Canapéer med oxfilé och tomatmousse

 

Chilimarinerade kycklingspett med papayasalsa och ostcremè

 

Grillade lammracks med koriandergremolata, chevrépotatiskaka, rostad vitlökssås, tomatconcassé och sauterade babymorötter.

 

Äppelcheesecake med rabarberkompott och sesamflarn


Vi får hoppas det går vägen! Har fått gjort en ändring i ett recept pga av ett jävla ägg. Men det fixar sig i morgon! Ska göra det mesta klart i morgon... Men lite nervös e jag allt! :)


Nu e det bestämt att jag ska jobba hela sommaren i Mariefred i allafall! Ser fram emot det ordentligt. Tror på detta! En riktigt bra introduktion ut i arbetslivet! Ska bli kul att få så mycket eget ansvar! :)


Lördagen har strulat till sig för mig! Har ingen flytthjälp hemma i Strängnäs! Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till! Bärhjälp...NÅGON????


På fredag är det avslutningsmiddag i skolan! Salaligan kommer och det ska bli så mysigt att träffa dom! Saknaden efter la familia e stor! <3 Även Andreas kommer vilket jag är glad över eftersom han är den vän som känner mig bäst och varit med mig nästan hela denna resa i köket! Ska bli riktigt Kuuuul!!!


Annars kommer tårarna med jämna mellanrum! Vill både flytta men ändå inte! Vill verkligen inte lämna mina vänner här i stan! :(

Känner mig lite rotlös och vet inte riktigt vart jag hör hemma faktiskt!

Bävar inför torsdag eftermiddag. Lär vara ett nervvrak!


Skulle helst velat vara på Kanarieöarna nu med Jessica, Leffe å barnen.... Ligga i en solstol med en paraplydrink! Får hoppas dom kommer njuta av sin semester! Det är som värda! :) <3


Tv sen säng (soffa)


Pling plong


 

"Please Don´t Go"



Av sockergrodan - 17 maj 2010 22:32

Nu har jag suttit framför datorn sen jag kom hem från skolan och pluggat! Nu brinner det i fingrarna!!

Men nu är jag nästan klar med allting. Har tre snabba recept att skriva sen är jag klar!!  52 st egenkomponerade recept!! 52 JÄVLA STYCKEN!!! Schwooosh!!! Känns sjukt skönt just NU i denna stund att veta att jag kommer hinna bli klar! :)

Mycket tack till Andreas, Marie, Nettan, Inger, Staffan och Malin som låtit mig sitta i datasalen de senaste skoldagarna medans de på eftermiddagen skurat golv och kylar ute i köket! Stor Pöss till er mina varmkökare!!! :D

Å tack till Andreas som har gjort grammatiska ändringar och dubbelkollat mina recept när jag stirrat mig blind på all text!!

Nu är det bara Närings/Kostnadsberäkningar kvar sen tänker jag på onsdag eftermiddag lägga mitt lilla kompendium på Daniels skrivbord och dra en lättnadens suck!!!


Tänkte att det var dags för en paus nu för det började kurra i magen. Kom på att jag glömt att äta. Så det blev en stor kopp äppelsoppa och lite bloggande!! Gott och värmande som fasiken är det.

Det är nämligen lite kyligt här för jag har alla fönster och dörrar på vid gavel för att få in frisk luft. De har hållt på med badrummet här uppe i dag så det luktar nån frän stark doft som gjort att det svidigt fruktansvärt i lungorna och jag har knappt kunnat andas. Tycker att det låter som ett fett hyresavdrag  men det kan man väl se sig i himlen om!! :P


Vädret får mig att må så bra! det pirrar i hela kroppen även fast jag har såna klädproblem. Känns som om det kommer att bli en bra sommar! :)

Vem vet, det här kanske e sommaren med stort D ;)


I morgon ska jag ringa Marifred å höra om vi kan träffas på lördag! Hoppas det fortfarande jag som är val nummer 1!! Håll tummarna!


Å i Helgen blir det fest! med Jonas och Tobbe! Ser jag fram emot. Jag behöver ha lite kul!! ;))


John hade en liten åsikt om att jag inte var gullig (grrrr) utan att jag var med charmig! Så nu startade jag en omröstning här till höger! Så klicka och säg vad DU tycker!! ;D


Nu ska jag plugga mera och sen ska jag drömma om en underbar framtid!!


Stor Kram till Marie T oxå!!


Pling plong


" I wanna be a Billionaire"

Av sockergrodan - 17 maj 2010 18:06

Jag vill att mitt hjärta ska bli helt igen.

Att min själ ska läka till slut.

Vad kan nån säga för att få mig att glömma det förflutna?

Kom tillbaka, jag är så tom.

Jag ber dig stanna hos mig, vänd inte och gå iväg.

Kom tillbaka dit kärleken är sann.

Jag är tom utan dig.
Säg inte bara att du saknar mig för mitt hjärta blöder.

Mitt hjärta blöder utan dig, för jag Älskar ju faktiskt fortfarande bara Dig.


Jag vill kunna skriva ut ditt namn  :(

A

Av sockergrodan - 15 maj 2010 19:50

E sjukt stressad! Min hjärna går på högvarav och jag e nog inte speciellt rolig för mina vänner just nu! Helt manisk... Sorry!!

Jag sitter med recepten men känner inte att det blir någe bra!

Dessutom e jag utan mina entrérätter eftersom Andreas har av misstag fortfarande mitt USB-minne där allting ligger på. I bilen...på verkstaden!! Jag skyller inte på han för det var mitt ansvar att få tillbaka det men det svider illa nu när jag verkligen behöver det. För minnet i min hjärna kommer inte ihåg en enda entrérätt så att jag har nåt att gå efter! Tröttsamt....


Om jag inte vore rökare hade jag nog inte sett solen alls under dom här lediga dagarna...!!

Jag längtar tills provet är inlämnat så att jag kan njuta några dagar utan krav! Njuta av solen :)


Jag kan inte fatta att det nästan är slut nu! Ett helt år har gått. Ett år av glädje, skratt och sorg!!

Så mycket har hänt. Jag har fått underbara nya vänner och lärt mig så mycket i skolan. Lärt mig saker om mig själv. Hittat nya positiva saker hos mig själv som jag inte visste att jag besatt! Sett mina styrkor och svagheter!

När jag kom till skolan tog Janne, Tommy och Nisse emot mig med öppna armar och jag hade en sån mysig och rolig sommar! Nu när sommaren börjar komma tillbaka så gör minnena av förra sommaren det oxå! Den allra bästa dagen var nog när vi bowla med klassen och efteråt satt nere vid slottet och bara muppade oss i flera timmar! Vi var Söta Rara och Underbara!

Sen kom hösten och jag mötte min Stora kärlek! Det var den bästa tiden jag upplevt! Det sitter hårt i hjärtat! Inget slår Ikea och LSD-skratt!! Även om jag väntar förgäves så kommer jag vänta för alltid! Älskar dig innerligt och djupt in i själen!!

Som jag har skrattat dessa månader. Och så som jag gråtit! Jag har varit under så mycket press men ändå sitter jag här idag och har tagit mig igenom allting! Jag är riktigt stolt över mig själv. Jag har begått många misstag i Örebro, både i skolan och på det personliga planet men jag ångrar ingenting. Man lär sig av sina misstag och man lever bara en gång!!

En sekund av lycka väger upp flera timmar av sorg! För när man stirrar lyckan in i ögonen så finns där ingen sorg!

Och lyckan att veta att jag faktist nu vid 30:års ålder har åstadkommit något stort i mitt liv ser jag på med lycka. Trodde aldrig att jag skulle komma på vad  jag ville i livet men idag står jag här. Kämpandes med mitt slutprov så att jag om två veckor kommer ha papper på att jag faktiskt är Utbildad!! Utbildad Kock! Det är stort, riktigt stort! Det är Lycka på sitt sätt!



Lite bilder från året som gått! Några favoritstunder! :)



Annamaria Grodan Olsson "AMGO"

  



Lakritstrollet Hanna

  



Andreas :)

  



En blöt kväll i Södertälje att minnas

  



Bitchen & Master Janne

  



Andreas och Daniel på Restaurang Lilla Örebro   



AMGO personifierad

  



Sång och skratt Med Grodan och Boll

  



De bästa!   

  



  


Jag undrar vad livet kommer ge mig härnäst!

Fast jag vet ju vad min dröm är! :) Jag hoppas att jag kan uppfylla den!

Men nu ligger världen framför mina fötter. Och jag tänker erövra världen. På mitt eget lilla vis!!


Men först ska jag skriva ett recept på chokladmoussetårta! :)


Jag sitter och Ler, med tårar i ögonen!


Pling plong

  

  

"Ice cold winds swept my heart away"

  

  

  

















Av sockergrodan - 14 maj 2010 19:57

How can I decide what's right? When you're clouding up my mind. Can't win your losing fight all the time . Not gonna ever own what's mine.
The truth is hiding in your eyes. And its hanging on your tongue. Just boiling in my blood.
But you think that I can't see, what kind of man that you are, If you're a man at all???
 

(I'm screaming "I love you so...")
On my own
(But my thoughts you can't Decode)

 

 

Nu har jag inte många dagar på mig! Måste bli klar med allt receptskrivande tills söndag kväll! På måndag och tisdag måste jag göra närings/kostnadsbesräkningar! Har ingen aning om hur man gör! Hjälp.....!!! "gulp"


Har inte skrivit något de senaste dagarna för det har inte hänt ett dugg roligt att förtella.

Det enda som är nytt är väl att jag gick med i Cajsa Warg till slut ändå. Känns kul faktiskt! Man ska ta tillvara på godbitarna i livet å CW är nog en av de bitarna!


Har kommit till lite insikter de senaste dagarna oxå. Insikter jag inte vill komma fram till. Men det är väl så att sanningen ofta svider.


Å på tal om sanning så tycker jag att viss annan sanning bör komma fram snart! Vissa saker ska inte hållas hemliga! Man ska inte trassla in sig för hårt. Ärlighet varar längst som jag alltid tyckt och säger....Kom ihåg det!!


Skulle nog behöva börja packa snart kom jag på. Flyttar ju faktiskt om två veckor! TVÅ VECKOR!!!! :( :) Med glädje och stor sorg.......


Har en grej på G i Mariefred som jag e sjukt sugen på!! Ska ta i lite x-tra så det blir som jag vill ang det!


Är glad för alla mina riktiga vänner. Jag Älskar er ska ni veta! <3 Ville bara säga det :)


Pling plong


 

"How did we get here?
I use to know you so well "

 

Av sockergrodan - 10 maj 2010 20:14

..................Jag tänker bara skriva om en sak idag...en enda!!!! För jag har inte tänkt på så mycket annat idag....!!!!!


Jag vaknade i överraskningarnas tecken idag! :) Blev riktigt förvånad men uppriktgt glad!


Jag saknade dig. Men så kom du hit till mig! Du kramade mig. Du låg och höll om mig! Jag luktar fortfarande Du!

Att vara nära dig känns fortfarande så naturligt! :S


Pling plong


"Don't stop believin"

Av sockergrodan - 10 maj 2010 17:15


1.
Ge människor mer än vad de förväntar sej
och gör det för att du tycker om det...

2.
Tro inte på allt du hör, spendera inte allt du får
och sov inte så mycket som du skulle vilja..

3.
När du säger: ' Jag älskar dig', säg det på riktigt...

4.
När du säger: 'Jag är ledsen', se personen i ögonen...

5.
Tro på kärlek vid första ögonkastet...

6.
Älska djupt och passionerat.
Du kan bli sårad, men det är det
enda sättet att leva livet komplett...

7.
Förolämpa inte!

8.
Tala långsamt men tänk snabbt...

9.
Om någon ställer en fråga som du inte
vill svara på, le och fråga istället:
' Varför vill du veta det?'

10.
Säg prosit när du hör någon nysa...

11.
Låt inte ett litet missförstånd förstöra en stor vänskap...

12.
När du upptäcker att du gjort fel, rätta till det genast...

13.
Le när du svarar i telefon, den som ringer hör att du ler :o)
14..
Spendera lite tid ensam...

15.
Öppna din famn för ombyten/förändringar,
men släpp inte på dina värderingar....

16.
Kom ihåg att tystnad ibland är bästa svaret...

17.
Lev ett bra och värdigt liv...

18.
När du blir gammal minns det som varit,
då kan du njuta av det en andra gång...

19.
Tro på människor, men lås alltid din bil....

20.
Dela med dig av allt du vet...
Det är ett sätt att uppnå odödlighet.....

21.
Avbryt aldrig någon som håller
på att visa dej sin tillgivenhet...

22.
En gång om året, åk till ett
ställe du aldrig varit på....

23.
Om du tjänar mycket pengar,
placera dem för att hjälpa andra
medan de fortfarande lever..


24.
Lär dej alla regler, och bryt en del...

25.
Närma dig köket och kärleken med djärvhet....


Ovido - Quiz & Flashcards